به یاد روزهای خوب “بازی دو نفره” | نقد و بررسی بازی Knack 2

دسته: تکنولوژی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 24 سپتامبر 2017


به یاد روزهای خوب “بازی دو نفره” | نقد و بررسی بازی Knack 2

در سال های قبل و نسل های چهارم و پنجم اکثر بازی ها تمرکز خاصی بر بازی دو نفره و Co op داشتند و به ویژه عناوین Beat ’em up که در آن زمان بسیار روی بورس بودند همواره شامل بخش داستانی دو نفره بودند و باید از بین شخصیت های مختلف انتخاب می کردیم و به جنگ دشمنان در مسیری سخت و دشوار می رفتیم و مراحل و باس ها را رد می کردیم. در واقع بازی دلیلی برای جمع کردن اعضای خانواده و برادرها و دوستان و…. کنار هم بود تا چند ساعتی را با هم لذت ببرند. یادم است که گاهی که برای خرید بازی به مغازه می رفتیم سوالمان از فروشنده این بود که “آقا بازی دو نفره چی دارین؟” اما با فراگیر شدن اینترنت، هر چه که پیش رفتیم بازی ها به سمت تک نفره شدن و داشتن بخش های چند نفره آنلاین پیش رفتند که در حقیقت باز هم همان تک نفره بود، فقط شخصیت های درون بازی تنها نبودند و با هم بودند!! اما بازیباز باز هم در اتاق خود تنها است و شاید فقط از طریق چت و به صورت صوتی با دیگران حرف بزند ولی دیگر کسی کنار او نیست. تازه در این مورد هم ۹۰ درصد بازی ها شوترهای آنلاین هستند و زیاد شاهد دیگر سبک ها مثلا اکشن ماجرایی و هک اند اسلش و … به صورت دو نفره و Co-op نیستیم. به هرحال این اتفاقی است که با پیشرفت تکنولوژی افتاده و است و بیشتر هم خواهد شد و اجتناب ناپذیر هم هست. همه از هم دورتر شده ایم و ارتباطات کاملا مجازی است. دیگر دوستتان به خانه شما نمی آید که با هم بازی کنید. بلکه آنلاین بازی می کنید و هم را از نزدیک نمی بینید. اما یک مورد در این بحث وجود دارد که بسیار ناراحت کننده  تر از سایر موضوعات است.

Knack 2 عنوانی است که کاملا ارزش تجربه کردن را داراست و یک بازی کاملا سرگرم کننده و جذاب است که بسیار بسیار موفق تر و باکیفیت تر از نسخه اول عمل کرده است

بسیاری از بازیبازان سرانجام روزی پدر خواهند شد و خیلی از آن ها اکنون پدر فرزندی هستند که مانند پدرش به بازی علاقه دارد و اکنون اگر یک پدر بخواهد با فرزندش بنشیند و یک بازی جذاب دو نفره را تجربه کند واقعا چه عنوانی برای او وجود دارد؟ چه گزینه هایی دارد؟ او که نمی تواند با پسر یا دخترش شوتر آن هم آنلاین بازی کند. از طرفی هم بازی های کودکانه ای که با قابلیت دو نفره وجود دارند خیلی بی کیفیت و کاملا کودکانه هستند و هرگز یک پدر گیمر را علاقمند نمی کنند و برای او لذتی ندارند. اینجاست که بازی هایی مثل Knack 2 و Rayman Legends ارزشمند می شوند زیرا هنوز به بخش دو نفره آفلاین احترام می گذارند و هم برای سن پایین تر مناسبند و هم برای بازیبازان با سن بالاتر. انصافا هیچ چیزی لذت یک بازی دو نفره آفلاین در کنار هم را ندارد، هر چقدر هم که سرعت اینترنتان خوب باشد باز هم بازی دونفره آفلاین با یک دوست یا برادر و خواهر و پدر چیز دیگری است. بحث امروز ما در مورد یکی از همین بازی های دو نفره جذاب است که در نسخه اول خود تک نفره بود و موفق هم عمل نکرد اما سازندگان در نسخه دوم تصمیم صحیحی گرفتند و بازی را دارای بخش کوآپ کردند و بسیاری از ایرادات بازی اول را هم رفع نمودند و همین نکته هم به نظر من عامل رستگاری و موفقیت نسبی بازی دوم به حساب می آید. در مورد عنوان Knack 2 صحبت می کنیم.

یادم است گاهی که برای خرید بازی به مغازه می رفتیم سوالمان از فروشنده این بود که “آقا بازی دو نفره چی دارین؟”

Knack 2 یک عنوان اکشن ماجرایی با المان های پلتفرمر و پازل است که توسط SIE Japan Studio ساخته شده و توسط Sony Interactive Entertainment به تازگی و در تاریخ ۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ به طور انحصاری برای پلی استیشن ۴ منتشر شده است. این بازی دنباله و نسخه دومی بود بر عنوان Knack که در سال ۲۰۱۳ آن هم به طور انحصاری و به صورت یک لانچ تایتل برای پلی استیشن ۴ منتشر شده بود. در واقع باید گفت این فرنچایز یک شروع متوسط و بهتر است بگوییم ضعیف داشت و زمانی که بازی اول سری در سال ۲۰۱۳ منتشر گردید امتیازمتای ۵۴ که برای یک بازی انحصاری لانچ تایتل پلی استیشن ۴ ناامید کننده بود را کسب کرد. بارزترین خصوصیت عنوان Knack 2 به مانند نسخه اول سرگرم کننده بودن آن است که البته در این نسخه بسیار بسیار بیشتر و با کیفیت تر شده است و از آن مهم تر تکیه بر قابلیت کو اپ بسیار جذاب و هیجان انگیز است که در بازی اول وجود نداشت و اتفاقا همین قابلیت کواپ بازخوردهای Knack 2 را بسیار مثبت تر کرد و امتیازات آن را بالاتر برد تا جایی که امتیاز متای این بازی با ۷۳ نقد به حدود ۷۰ رسیده است که نشانگر یک عنوان خوب و جذاب است و وقتی نقدهای آن را مطالعه می کنیم مشاهده می شود که همگی از این بازی به عنوان یک بازی جذاب و هیجان انگیز و از همه مهم تر”سرگرم کننده” یاد کرده اند که قابلیت کواپ آن بسیار جذاب است و بسیاری از ایرادات نسخه اول را رفع نموده است.

در Knack 2 داستان از این قرار است که گوبلین های شیطان صفت ربات های از کار افتاده و مرده را از طریق انرژی دادن زنده کرده اند تا با کمک این ربات های قدرتمند دنیای انسان ها را نابود کرده و به تسخیر خود در آورند. Knack و تعدادی از انسان های همراه او قصد دارند تا در برابر این نقشه گوبلین ها ایستادگی کرده و آن ها را نابود نمایند. این تقریبا کل داستان بازی است و والسلام!!

در واقع شاید خیلی ها اصلا فکر نمی کردند که سونی مجددا این فرنچایز را ادامه دهد و گمان می کردیم که این سری تبدیل به یک بازی تک قسمتی شد و در گورستان تاریخ دفن خواهد شد اما سونی بازی را که در آن پتانسیل خوبی می دید ادامه داد و این بار مارک سرنی که باز هم در نقش کارگردان بازی و خالق آن حضور دارد، از خیلی از اشتباهات بازی اول درس گرفته و عنوان سرگرم کننده ای را ساخته است که خیلی بهتر از بازی اول عمل کرد و حالا ممکن است که شاهد تکمیل ۳ گانه نیز باشیم. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بخش های مختلف بازی Knack 2 بپردازیم و آن را از زوایای مختلف برای شما عزیزان تحلیل نماییم تا اطلاعات کاملی را از این بازی زیبا کسب کرده و شاید راحت تر بتوانید در مورد این که آیا این عنوان مناسب برای تجربه و خرید هست تصمیم بگیرید. پس اگر علاقمند به عنوان زیبای Knack 2 هستید و قصد دارید تا اطلاعات بیشتری از این بازی داشته باشید با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب نقد و بررسی بازی Knack 2 همراه شوید.

مدیونی منو بخوری!!

در بازی Knack 2، قضیه داستان کاملا از کیفیت گیم پلی و پلتفرمینگ و ثبات بازی جداست و یک داستان در حدود کلمه افتضاح را شاهد هستیم که در آن حتی یک کلیشه را هم دریغ نکرده اند و کلا تمام کلیشه های دنیا را در آن جا داده اند! دیالوگ های بازی انگار مربوط به یک فیلم کوتاه Sci-fi (علمی تخیلی) در سال ۱۹۳۰ هستند. سیاه مطلق و سفید مطلق داریم و دشمنان سیاه مطلق بازی در انتهای روش کلیشه ای، خیلی مطمئن از پیروزیشان رو به شما می کنند و می گویند “نابودی خودت را تماشا کن.” اما بعدا می بینند که شما مدام به پیروزی نزدیک تر می شوید و کم کم در خلوت خود می ترسند و…!!! شاید این موضوع و این داستان قرار بوده است که به نوعی طعنه آمیز باشد اما اگر هم این طور باشد باید گفت باز هم به اندازه کافی طعنه آمیز نیست، آن هم برای نسل بازیبازان جدید کودک و نوجوانی که خودشان کلا در طعنه غرق هستند و خوشان اصلا یک نوع طعنه هستند!!! در Knack 2 داستان از این قرار است که گوبلین های شیطان صفت ربات های از کار افتاده و مرده را از طریق انرژی دادن زنده کرده اند تا با کمک این ربات های قدرتمند دنیای انسان ها را نابود کرده و به تسخیر خود در آورند. Knack و تعدادی از انسان های همراه او قصد دارند تا در برابر این نقشه گوبلین ها ایستادگی کرده و آن ها را نابود نمایند. این تقریبا کل داستان بازی است و والسلام!!

شاید داستان بازی قرار بوده است که به نوعی طعنه آمیز باشد اما اگر هم این طور باشد باید گفت اصلا به اندازه کافی طعنه آمیز نیست، آن هم برای نسل بازیبازان جدید کودک و نوجوانی که خودشان کلا در طعنه غرق هستند و خوشان اصلا یک نوع طعنه هستند!!!

دوستان و یاران انسانی Knack در اغلب سکانس های مبارزات در پشت صحنه می ایستند و سپس وقتی بازی به جریان می افتد و ادامه می یابد، آن ها نقش های روایی برای پیشبرد داستان دارند که شخصیت های کاملا دو بعدی و درگیری های بی پایان روابط شخصیت ها (خیلی “تابلو” و واضح) را تقویت می کنند!! همیشه هم یک شخصیت وجود دارد که در تمام موارد به همه تسکین و آرامش و امید بدهد و معمولا هم اصلا نمی خندد و خیلی هم جدی و زرگوار است!! در واقع باید گفت داستان بازی فوق سطحی و فراکلیشه ای است و هیچ جذابیتی برای بازیباز که بخواهد آن را دنبال کند و بفهمد آخرش چه خواهد شد ندارد. Knack در هر دو فرم خودش یعنی کوچک و بزرگ، شخصیت نسبتا جالب و سرگرم کننده ای دارد اما موضوع اینجاست که این دوگانگی شخصیتی اصلا به صورت منطقی و قابل باور به بازیباز داده نمی شود. در واقع انگار که این دو شخصیت و دو فرم Knack نمی توانند با هم کنار بیایند و فقط در بخش های خیلی کوچکی از بازی شاهد بهره بردن داستان از این شخصیت دوگانه Knack هستیم که پتانسیل خیلی بیشتری دارد. Knack کوچک بسیار ساکت و آرام و با مزه است در حالی که Knack غول پیکر،بسیار تهاجمی و جدی است. قصد ندارم بگویم شخصیت Knack اصلا دوست داشتنی نیست، زیرا که در لحظاتی البته کوتاه از بازی او جذابیت های خاص خودش را نشان می دهد، اما بدون شک او یک شخصیت کلاسیک نیست و در حقیقت Knack، زمان بیشتری از بازی را به جای جذاب و دوست داشتنی بودن، کسل کننده است. نهایتا در مورد بخش داستانی بازی باید گفت این عنوان به هیچ وجه و دقیقا به هیچ وجه نمی تواند در زمینه داستان و شخصیت پردازی حرفی برای گفتن داشته باشد و به جز جرقه های در بازی، هیچ نکته جذاب و لذتبخشی برای جذب بازیباز به داستان بازی وجود ندارد و در این بخش کاملا سنت بازی اول رعایت شده است!!

قلدرهای محل…. دقت کنید که شخصیت ها مثل لات ها و لوطی ها می ایستند!!!

Knack 2 از لحاظ گرافیکی وضعیت متوسطی را تجربه می کند. در حقیقت باید بگویم بازی از لحاظ فنی و تکنیکی یک محصول قوی است و عیب و ایرادی ندارد ولی از لحاظ هنری این طور نیست و با وجود خوش آب و رنگ بودن مراحل و محیط ها،انگار روح در مناظر بازی وجود ندارد و محیط ها مرده به نظر می رسند. در واقع انگار بازی یک محصول صنعتی است تا هنری. تنوع مراحل و محیط ها مناسب است اما شاهد تکرار نیز هستیم و هیچ گونه پیچیدگی و جذابیتی در طراحی مراحل بازی مشاهده نمی شود و همه چیز خیلی سرراست و ساده هستند. بازی در زمینه افت فریم و باگ و … بسیار عالی کار کرده است و هرگز با مشکلاتی فنی شما را آزار نخواهد داد و شاهد یک بازی کاملا با ثبات و روان هستیم که اجازه می دهد بدون فکر کردن به مواردی مانند باگ، به راحتی به تجربه لذتبخش خود از بازی بپردازید. نورپردازی بازی مناسب و نرمال است و هیچ مشکل خاصی در آن مشاهده نمی شود و کیفیت تکسچرها نیز مناسب است. نهایتا و در مجموع اگر بخواهیم به طور کلی در مورد گرافیک بازی بگوییم اولین نکته همان حس بی روح بودن و مرده بودن محیط ها و مناظر بازی است و بازی از لحاظ بصری یک محصوصل فنی و تکنیکی بسیار خوب و از لحاظ هنری و طراحی کاملا معمولی و سطحی است اما طوری هم نیست که بازیباز را آزار دهد و از تکراری شدن مراحل به تعداد زیاد و دفعات متعدد رنج ببرید یا چشمتان از دیدن مراحل بازی خسته شود.

بسیاری از بازیبازان سرانجام روزی پدر خواهند شد و خیلی از آن ها اکنون پدر فرزندی هستند که مانند پدرش به بازی علاقه دارد و اکنون اگر یک پدر بخواهد با فرزندش بنشیند و یک بازی جذاب دو نفره را تجربه کند واقعا چه عنوانی برای او وجود دارد؟ چه گزینه هایی دارد؟ او که نمی تواند با پسر یا دخترش شوتر آنلاین بازی کند. از طرفی هم بازی های کودکانه ای که با قابلیت دو نفره وجود دارند خیلی بی کیفیت و کاملا کودکانه هستند و هرگز یک پدر گیمر را علاقمند نمی کنند و برای او لذتی ندارند. اینجاست که بازی هایی مثل Knack 2 و Rayman Legends ارزشمند می شوند

پروسه ساخت Knack 2 بسیار بهتر و صحیح تر از بازی اول پیش رفت. بازی اول بسیار عجله ای و با سرعت زیاد برای این که به لانچ پلی استیشن ۴ برسد ساخته و منتشر شد و یک ناامیدی محض بود. بازی بسیار بی روح و تکرار شونده به نظر می رسید و انتقادهای خیلی زیادی از آن شد. کارگردان و خالق این بازی یعنی مارک سرنی از افراد قدیمی و حرفه ای در زمینه ساخت بازی های platform-combat-puzzle است. رزومه او شامل حضور در عناوین فوق العاده ای مانند Sonic the Hedgehog 2, Crash Bandicoot, Spyro the Dragon و Ratchet & Clank است و البته در کنار اینها بازی نخست Knack. وی برای نسخه دوم بازی یک پروسه ساخت عالی و کاملا زمانبندی و برنامه ریزی شده طراحی کرد و از بسیاری از مشکلاتی که بازی اول در طراحی از آنها رنج می برد اجتناب کرد و به خوبی بازخوردها را در کارش لحاظ کرد. این بار و در بازی دوم، Knack زمان خیلی بیشتری را نسبت به نسخه اول در فرم بزرگ و قدرتمند خود که بسیار جذاب تر است می باشد. تبدیل شدن از یک موجود کوچک به یک هیولای بزرگ یا یک موجود غول پیکر همیشه برای کودکان و نوجوانان خیلی جذاب است و یکی از فانتزی های آنها چنین موضوعی است. آنها عاشق دایناسورها و ربات های ترنسفرمرز و ماشین های غول پیکر و … هستند. برای بزرگتر ها هم رشد سریع و تبدیل سریع از کوچک به بزرگ، استعاره ای است از انتقام یک شخص یا موجود ضعیف. یعنی “شخص کوچکی” که نهایتا “بزرگ و قدرتمند” می شود و کاری بزرگ می کند. پس طرح هسته ای و مفهوم اصلی عنوان Knack 2 موضوعی است که هم برای کودکان و هم برای بزرگترها می تواند جذاب و جالب باشد که این برای یک عنوان با تمرکز بر بخش دو نفره بسیار مهم و حیاتی است و بازی برای هر دو قشر بزرگسال و کودک و نوجوان می تواند جذاب باشد. همانطور که گفته شد در Knack 2 گوبلین های شیطان صفت ربات های از کار افتاده و مرده را از طریق انرژی دادن زنده کرده اند تا با کمک این ربات های قدرتمند دنیای انسان ها را نابود کرده و به تسخیر خود در آورند. Knack و تعدادی از انسان های همراه او قصد دارند تا در برابر این نقشه گوبلین ها ایستادگی کرده و آن ها را نابود نمایند. این ماموریت آن ها را به انواع و اقسام لوکیشن ها و مناطق مختلف از جنگلی گرفته تا شهرهای مدرن و کارخانه های صنعتی خواهد برد. تنوع جغرافیایی یک موضوع لازم و استاندارد برای سبک بازی پلتفرمر است.

بخش های پلتفرمینگ بازی فوق العاده عالی و دقیق و به اندازه کافی هستند

ریتم کلی بازی به این شکل است: Knack در سایز انسانی خود وارد مرحله می شود و با گاردها و نگهبانان ضعیف تر مبارزه می کند. سپس خودش را کوچک می کند و به ساختمان ها و تشکیلات دشمن از طریق لوله ها و .. نفوذ می کند. ب سایز نرمال خود باز می گردد و راه خود را با مبارزه در طول مسیر و راهروها باز می کند. معماها و پازل های فیزیکی را حل می کند. جعبه ها را به منظور یافتن Junk و Relic و … می شکند و با استفاده از آنها بزرگتر می شود و بسیار قوی تر. یک سری دشمنان قلی را اکنون به آسانی له می کند و مسیر را ادامه می دهد. سپس در بخشی با یک باس خیلی عظیم یا چند باس کوچکتر و یا هر دو مورد مبارزه خواهد کرد. او همچنین در بازی مواد خام پیدا می کند که می تواند از آنها به عنوان سپر دفاعی و یا واجد پول برای خرید حرکات جدید و آپگریدها استفاده نماید. در طول مسیر هر ا که لازم باشد او دوباره کوچک خواهد شد که معمولا برای گذشتن از برخی موانع لازم می شود. پازل های محیطی معمولا در بازی یک فرم خاص دارند. آن ها اغلب شامل جابجا کردن یک جعبه از محلی به محل دیگر برای ایجاد یک سکوی پرش و از این دست موارد هستند. پازل های وزنی نیز در بازی وجود دارند که اغلب بر اساس ترکیب دیگر مواد مانند یخ و آهن با بدن Knack و دادن توانایی هایی خاص به او برای حل مکانیک های پازل ها هستند. در مجموع می توان گفت پازل های بازی سرگرم کننده هستند اگر چه مقداری حالتی تکراری به خود می گیرند. این بازی یک دنیای متجرک است و به این ترتیب Knack همواره خود را در مقابل پلتفرم هایی گاها متحرک و دشوار می بیند که از روی مناطقی تیز و برنده، دارای انفجار گازهای سمی،تیغه های مرگبار یا سنگ های غول پیکر غلتان عبور می کنند. کنترل حرکات Knack بسیار دقیق است و یک نرمی خاصی در حرکات وی وجود دارد که این یک المان اساسی در بازی های پلتفرمز است و لذت خاصی به بازی می بخشد. در طول بازی کنترلی بر روی دوربین بازی ندارید و دوربین بر اساس شرایط و مراحل بازی که سازنده ها قرار داده اند حرکت می کند. با توجه به این که در سال های اخیر تقریبا هر عنوانی که بازی کرده ایم دارای کنترل دوربین توسط بازیباز بوده است، مقداری زمان می برد تا به آن عادت کنید. البته ایراد بیهوده نیز به این موضوع نمی گیرم و واقعا دوربین بازی در تمامی طول بازی بدون مشکل عمل می کند و شاید تنها در یکی دو مورد ایراداتی در زاویه قرار گرفتن دوربین وجود دارد که بخش پلتفرمینگ را مقداری سخت می کند اما همانطور که گفتم این موارد بیشتر از یکی دو بار پیش نمی آیند.

سازندگان از تغییر سایز Knack در بازی خیلی عالی در گیم پلی استفاده کرده اند

می توان گفت فرمول بخش های پازل-پلتفرمینگ عنوان Knack 2 به نوعی حاصل تکامل عناوین این سبک در طول چند دهه است. درست است که این فرمول آشناست، اما به طور جالبی این آشنا بودن در تنوع کارهایی است که باید در این بخش ها انجام دهید. Knack 2 تاحدودی شبیه به مجموعه و پکیج های بازی های تخته ای قدیمی مانند مجموعه شطرنج و چکرز و دومینو با هم است. می گویید چرا؟ از این نظر که شما دقیقا می دانید به صورت تک تک در هر کدام از آنها چه چیزی را دریافت می کنید و کاملا با تک تک آن ها آشنا هستید و بارها هر کدام را تجربه کرده اید، اما باز هم داشتن همه آن ها با هم در یک پکیج، جذاب است و در واقع المان ها و مکانیک های پازل-پلتفرمر بازی Knack 2 هم چنین حالتی دارند و مجموع تمامی آنها با یکدیگر، پکیج جذابی را برای بازیباز فراهم می کند. Knack 2 به مانند بازی اول یک عنوان کاملا اسکریپت شده و یک تجربه خطی است. در واقع روش پیشروی و نوع جلو رفتن در مراحل و پازل ها و داستان بازی برای تمام بازیبازان دقیقا مانند هم است اما در در بخش مبارزات است که در نسخه دوم قابلیت های شخصی تری وجود دارد و می توانید روش مبارزه ای تقریبا منحصر به خودتان را داشته باشید. در ابتدای بازی حرکات Knack شامل موارد پایه ای از قبیل مشت، لگد، چرخش و دفاع کردن است. در طول روند پیشروی در بازی این قابلیت ها به طور چشمگیری ارتقا می یابند و قدرتمندتر و جذاب تر می شوند. از طریق یک درخت مهارت ها در بازی و یا توسط آیتم هایی که در طول داستان به Knack داده می شوند او می تواند کارهایی مانند حمله دارای دامنه اثر body slam و یا گرفتن دشمنان را انجام دهد. به عنوان مثال ابتدا به یک حمله ساده در بازی یک مشت اضافه می شود. سپس با ارتقای این حمله به صورت چندین مشت پشت سر هم تبدیل خواهد شد و نهایتا هم می توانید آن را به مشت های “ultimate” ارتقا دهید. حمله های فردی در بازی بر روی دو دکمه کنترلر تعریف شده اند و استفاده از آن ها بسیار آسان است اما این حملات زمانی قدرتمند هستند که با حرکات دفاعی ترکیب شوند و یا به صورت حمله های چرخشی به صورت کامل باشند که این فن، مخصوصا در درجات سختی بالاتر، حیاتی ترین حمله در مبارزات دشوار بازی به حساب می آید. به طور کلی باید گفت در مبارزات بازی بهترین راه برای ضربه زدن به دشمنان آن است که دور آنها بچرخید و از پشت به آنها ضربه بزنید (یاد دارک سولز افتادید، نه؟ اما این کجا و آن کجا!!).

موزیکو بذار بریم شمال که هوا دو نفره اس!!

یکی از بهترین موارد در بازی Knack 2 قرار دادن ۴ درجه سختی در اختیار بازیباز است و درجات سختی بالای بازی کاملا می تواند بازیبازان هاردکور را نیز به چالش بکشد و برای آنها جذابیت داشته باشد. درجات سختی آسان و نرمال بیشتر برای بازیبازان با سن کمتر و کم تجربه تر مناسب است تا بتوانند حتی مبارزات سخت را هم تقریبا بدون مشکل از پیش روی بردارند. البته باید اشاره کرد که در یک بخش در اواسط بازی، درجه سختی ناخودآگاه بالا می رود زیرا که دشمنان قوی تر به استقبال شما می آیند در حالی که Knack هنوز آن قدر قوی نشده است و برخی حرکات و فنون قدرتمند خود را هنوز در اختیار ندارد که البته این بخش هم در درجات سختی آسان و نرمال برای بازیباز آزار دهنده و اعصاب خردکن نمی شود. دشمنان مرتبا در طول روند پیشروی شما در بازی قدرتمندتر و دشوارتر می شوند و همچنین ترکیب های خیلی مختلفی از آن ها شکل می گیرد و به نبرد با شما می آیند تا انواع و اقسام چالش های گوناگون را تجربه نمایید. خط سلامتی Knack به صورت خود به خود بازیابی می شود در حالی که در مورد دشمنان چنین نیست. این موضوع در مبارزه با باس های غول پیکر و قدرتمند بسیار به درد بازیباز می خورد تا در ابتدای مبارزه با باس که هنوز الگوی حملات آن را نشناخته است کلی از خط سلامتی خود را از دست ندهد و بتواند با مقاومت کردن و یادگیری الگوی حملات باس و فرار کردن به موقع به منظور پر شدن خط سلامتی، باس ها را شکست دهد. زمان هایی در بازی که Knack در بزرگترین سایز خود است و تبدیل به یک غول عظیم الجثه شده و همه دشمنان را سر راه خود له می کند بی نهایت لذتبخش است. خوشبختانه سازندگان بازی موفق شده اند تا بالانس بسیار خوبی را بین این لحظاتی که بازیباز احساس قدرت بسیار زیاد می کند، با مبارزات چالش برانگیز و حل پازل های بازی برقرار کنند و در بازی به اندازه کافی زمان هایی که کنترل Knack غول پیکر را برعهده بگیرید وجود دارند تا شما را سیراب کنند. زمانی که بازی را به پایان برسانید می توانید بازگردید و مراحل مختلف را این بار با درجات سختی دیگر امتحان کنید و دوباره آنها را تجربه نمایید. همچنین می توانید بازی را مجددا از ابتدا با تمام قدرت ها و ارتقاهایی که در بار اول به دست آورده اید آغاز نمایید که بسیار لذتبخش و جذاب است.

تجربه Co-op عنوان Knack 2 فوق العاده سرگرم کننده و جذاب است و در روزهایی که دیگر این نوع عناوین دونفره ساخته نمی شوند و از یاد رفته اند، وجود چنین عنوانی که به شما اجازه می دهد یک اکشن ماجرایی جذاب را به صورت دو نفره تجربه نمایید فوق العاده ارزشمند است

Knack 2 دارای یک بخش Co-op آفلاین نیز هست و واقعا باید گفت زمانی که بازی را به صورت Co-op تجربه کنید آن گاه است که تازه حس می کنید انگار یک بازی دیگر که فوق العاده لذتبخش تر است را تجربه کرده اید و کاملا متوجه می شوید که سازندگان در اصل بازی را بر اساس قابلیت Co-op بنا کرده اند و این حالت، به نوعی مد اصلی و بسیار لذتبخش تر بازی به حساب می آید. در یک کلام باید گفت تجربه Co-op عنوان Knack 2 فوق العاده سرگرم کننده و جذاب است و در روزهایی که دیگر این نوع عناوین دونفره ساخته نمی شوند و از یاد رفته اند، وجود چنین عنوانی که به شما اجازه می دهد یک اکشن ماجرایی جذاب را به صورت دو نفره تجربه نمایید فوق العاده ارزشمند است. همان طور که در ابتدای مطلب نیز خدمت شما عزیزان عرض کردم قطعا زمانی که یک پدر بخواهد با فرزند کوچکش عنوانی دو نفره را تجربه کند نمی تواند به سراغ مولتی پلیر عناوین شوتر این روزها برود که پر از خشونت هستند و بخش داستانی دو نفره ندارند و کلا هم تبدیل شده اند به فقط و فقط شوتر. اینجاست که وجود Knack 2 مثل یک الماس است و به راحتی می تواند پدر و پسر را ساعت ها کنار هم سرگرم نموده و برای هر دوی آن ها هم لذتبخش و سرگرم کننده باشد. البته در مورد این بخش باید اشاره کرد که تمرکز بالای سازندگان بر بخش همکاری دو نفره سبب شده است تا شخصی که بخواهد این عنوان را به صورت تک نفره مانند عنوان اول بازی کند (که اغلب بازیبازان هم همین کار را می کنند)  لذتی مطابق با بخش دو نفره نخواهد برد و عمق گیم پلی هم در بخش Co-op بیشتر است که این موضوع می توان به نوعی یک نکته منفی برای بازی باشد که قطعا بیشترین نوعی که بازی خواهد شد تک نفره می باشد. در حالت دو نفره بازیبازان می توانند از حملات ترکیبی ویژه استفاده نمایند مانند ایجاد انفجار یا پرتاب کردن یکی از بازیبازان توسط دیگری به سمت دشمنان. بازیباز دوم می تواند در هر زمان به بازی وارد و یا خارج شود که این نکته مثبتی برای بازی کردن و تجربه Knack 2 محسوب می شود. همان طور که می دانید کارگردان هر دو نسخه این سری و خالق آن، مارک سرنی است که در حقیقت معمار و آرشیتکت اصلی ساخت کنسول پلی استیشن ۴ و یک مهندس خبره هست. حالا نکته جالب اینجاست که در Knack 2 بهترین بخش های بازی هم  قسمت هایی است که که به طور خاص مبتنی بر سیستم است، مانند دقت خیلی بالا در بخش های پلتفرمینگ و کیفیت عالی مکانیک مبارزات بازی. در واقع حرکات و حملات در مبارزات و سکانس های پلتفرمینگ بازی کاملا درخشنده در بازی عمل می کنند و همینطور باید به این موضوع اشاره کرد که Knack 2 هیچ مشکلی از لحاظ فنی ندارد و یک بازی کاملا پولیش شده و صیقل یافته و با ثبات است.

زمانی که بازی را به پایان برسانید می توانید بازگردید و مراحل مختلف را این بار با درجات سختی دیگر امتحان کنید و دوباره آنها را تجربه نمایید. همچنین می توانید بازی را مجددا از ابتدا با تمام قدرت ها و ارتقاهایی که در بار اول به دست آورده اید آغاز نمایید که بسیار لذتبخش و جذاب است.

در نهایت و بعد از جمع بندی تمامی آن چه که از بازی می دانیم و تجربه کردیم و گفتیم، باید اذعان داشت که بازی Knack 2 عنوانی است که کاملا ارزش تجربه کردن را داراست و یک بازی کاملا سرگرم کننده و جذاب است که بسیار بسیار موفق تر و باکیفیت تر از نسخه اول عمل کرده است. Knack 2 یک عنوان اکشن ماجرایی پلتفرمینگ-پازل سرگرم کننده و جذاب است که بیشتر با تاکید و تمرکز بر روی بخش Co-op ساخته شده است. درست است که برخی المان های بازی و حالت کلی آن مقداری قدیمی و اصطلاحا Old Fashioned به نظر می رسد و داستان آن بسیار سطحی است، اما یادآور این نکته است که عناوین سبک اکشن پلتفرمر هنوز زنده و سرحال هستند و وجود دارند. بازی ظاهری زیبا و خوش آب و رنگ دارد، اما این بیشتر انگار حاصل کار گرافیکی فنی است تا یک اثر و طراحی هنری. تجربه این عنوان چه برای بازیبازان با سن کمتر در درجات سختی آسان و نرمال و چه برای بازیبازان هاردکور علاقمند به اکشن ماجرایی با المان های پلتفرمینگ و پازل در درجات سختی بالا لذتبخش و هیجان انگیز است.

شاید خیلی ها اصلا فکر نمی کردند که سونی مجددا این فرنچایز را ادامه دهد و گمان می کردیم که این سری تبدیل به یک بازی تک قسمتی شد و در گورستان تاریخ دفن خواهد شد اما سونی بازی را که در آن پتانسیل خوبی می دید ادامه داد و این بار مارک سرنی که باز هم در نقش کارگردان بازی و خالق آن حضور دارد، از خیلی از اشتباهات بازی اول درس گرفته و عنوان سرگرم کننده ای را ساخته است که خیلی بهتر از بازی اول عمل کرد و حالا ممکن است که شاهد تکمیل ۳ گانه نیز باشیم.

مهم تر از تمام اینها باید گفت Knack 2 عنوانی است که یک بخش دو نفره و Co-op آفلاین معرکه دارد که بی نهایت لذتبخش است و می توانید به همراه خانواده یا دوستان یا فرزند خود، کمپین بازی را با جذابیت بسیار عالی گیم پلی و حملات ترکیبی دو نفره و … تجربه کنید و بسیار لذت ببرید. در واقع در بازار امروز، وجود چنین عناوین دونفره آفلاین در سبک هایی مثل اکشن ماجرایی که کمپین و بخش داستانی خود را به صورت دو نفره در اختیار بازیبازان قرار دهند، تقریبا به سمت عدد صفر میل می کند و در این حالت وقتی که بخواهید مثلا یک بازی مناسب با هر سنی را همراه خانواده و فرزند به صورت دو نفره آفلاین بازی کنید، عناوینی مثل Knack 2 و Rayman Legends مانند الماسی ارزشمند هستند. اگر از نسخه اول این بازی خوشتان نیامده است اصلا دلیل بر آن نیست که از نسخه دوم هم لذت نبرید مخصوصا به صورت Co-op، زیرا که سازندگان خیلی عالی از مشکلات نسخه اول درس گرفته اند و بسیاری از آن ها را اصلاح کرده اند. البته بازی هنوز ایراداتی در بخش داستان و … داراست اما بدون هیچ شک و تردیدی Knack 2  یک عنوان باکیفیت و جذاب و ارزشمند برای بازی کردن است. پس بشتابید به سمت دو نفره بازی کردن Knack 2 و چشیدن طعم ناب یک بازی Co-op اکشن ماجرایی و البته که تجربه آن به صورت تک نفره نیز خالی از لطف نیست.




نوشته شده توسط:admin - 8510 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰
برچسب ها: